[quote]Obalový design patří mezi disciplíny, která musí zvládat často protichůdné požadavky. Na jednu stranu by měl být poutavý, trendy a s tvůrčím rozmachem… na stranu druhou to kazí nutnost následovat pravidla balicích technologií a obalových materiálů. Stranou by neměl zůstat ani aspekt logistiky se svými často specifickými požadavky na skupinové a přepravní balení.  Způsob prodeje – samoobslužný či síť speciálních prodejen, nebo hybridní řešení vyhovující při určitých kompromisech oběma distribučním cestám. Samozřejmě může přicházet celá řada dalších požadavků, například distribuce diskontními řetězci nabízející zboží přímo z palet.[/quote]

Praha 2016

Po ročníku v prostorách Brněnské grafické školy zamířila akce opět do Prahy. Organizátoři: OBALOVÝ INSTITUT SYBA a GS1 Czech Republic  sezvali designéry, tiskaře a marketingové pracovníky i grafiky a podělili se o nejnovější trendy i úskalí obalového designu.

 Trendy světového obalového designu 

Už třetím rokem se s panem Ivanem Civínem ze společnosti Packshot věnujeme aktuálním trendům světového obalového designu. Cílem je posluchače hned v úvodu inspirovat. Jeho slideshow  je vždy setkání plné nápadů a vizuálních efektů napříč materiály. Obrazové vjemy jsou mnohdy víc než slova a o grafice to platí dvakrát.

SpecialityOD_2016_0331_Civín PACKSHOT

Co Váš poslední nákup? Proč jste si koupili produkt právě té konkrétní značky? Byl to impuls, nebo něco, co skutečně potřebujete? A teď, když o tom uvažujete, je nějaká šance, že jste to koupili právě proto, že to mělo zajímavý design? Ano, možná jste potřebovali šampon, ale potřebovali jste právě tuto konkrétní značku? Nebo jste si představili tu elegantní láhev ve své koupelně? To je účel balení. Balení, když je provedeno správně a kreativně, je nakonec tím, co prodává výrobek. Upozorňuje, vysílá zprávu, a způsobí, že se spotřebitelé cítí určitým způsobem.

Vědět, co dělá váš produkt, umožnit mu vyniknout na policích mezi všemi ostatními je těžké, přesto se investice v tomto směru vyplácí.

Obecně se obaly zjednodušují, trend udávají světové značky, například  Starbugs, Apple, Gap. Podle pana Civína jsou trendy tendence využívání symboly a celkově směr k jednoduchosti až minimalismu, např. Pepsi využívá hlavně svého kolečka, Twitter ptáčka atd. Začínají se používat free hand fonty, písmena, která jsou ručně kreslená, kombinovaná se symboly. Stále intenzivněji působí v regálech bílá barva, případně tisk jednou barvou, často bílou na transparentním obalu. Sází se na vysoký kontrast – nejlépe černobílý a stálicí směřující nahoru jsou recyklované papíry.

Když čárový kód nechce prodat výrobek…

Systém automatického sběru dat umožňuje unikátní značení obchodních jednotek a následné využití v různých aplikacích. Převážná většina spotřebního zboží a potravin musí být balena s ohledem na možnost  samoobslužného prodeje retailem. Zde je závěrečným krokem nákupu platba a to platba na základě informací, které o zboží dodá přímo obal baleného produktu. Nezastupitelnou roli zde hraje čárový kód. K chybám, které aplikace čárových kódů na obalech přetrvávají, se v poslední době přidávají i nové chybové trendy. Tomuto problému se věnoval Michal Bílý, zástupce ředitele společnosti GS1 Czech Republic a dostatečný prostor byl věnován i mnoha dotazům z řad návštěvníků.

SpecialityOD_2016_0331_47

V obchodních řetězcích s rychloobrátkovým zbožím je průměrný počet odbavených položek až 250 tisíc za den. Mododelové situace ukazovaly časové prodlevy v případě nečitelných kódů.

Stálými nešvary jsou: nedostatečný kontrast, nevhodná barevnost, nízká kvalita tisku, technické problémy při tisku, vybledlý termotisk, nedodržení ochranných zón symbolu, nesprávná velikost symbolu, nedostatečná výška čárových kódů a také nesprávné umístnění čárového kódu.

 Fibre Form, papír trochu jinak

S potěšením lze kvitovat i mezinárodní přesah akce v osobě holandského zástupce švédské firmy BillerudKorsnäs. Společnost má více než 4 tisíce zaměstnanců a působí v osmi provozovnách po celém světě. Část zisku společnosti samozřejmě směřuje také na vývoj a hledání řešení z obnovitelných materiálů, pro udržitelnou budoucnost následující generace.

FibreForm_09

Intuitivní chování spotřebitele

Spotřebitelé jsou při nákupu ovlivňováni mnohem intuitivněji, než se zdá a než dokazují dlouhodobé studie. Tyto obaly nemusí být vnímány po spotřebování produktu jako odpad. Kromě možnosti ztotožnit se s jeho originální podobou a v neposlední řadě díky nižší gramáži přispívají k ochraně životního prostředí.

BillerudKorsnäs, tento primární poskytovatel obalového materiálu na bázi optických vláken vytvořil chytré řešení, které má mnoho výhod – originálně tvarované obaly FIBREFORM®.

FIBREFORM® , jehož distribuci má na starosti právě Hein van den Reek, nabízí řešení tam, kde se doteď papír setkával se svými limity. Uvádí revolučně vysokou flexibilitu a roztažnost se skutečně jedinečnými tvarovacími možnostmi pro obalové konstrukce. Možností je využívání stávajících balících linek. Samozřejmostí je aplikace jakýchkoliv potřených bariérových vrstev podle požadovaných specifik baleného produktu.

SpecialityOD_2016_0331_Vlado Hein

Vhodné pro všechny druhy suchých potravin a samozřejmě také nepotravinářské zboží. V současnosti probíhá vývoj také pro balení tekutin.

Pohárek na Costa coffee

Byl prezentován modelový případ společnosti Costa. Jejich nové kelímky na kávu z FIBREFORM® nabízí úsporu 25% materiálu, tedy nižší cenu, lepší termoizolaci a osobitý vzhled podporující značku.

CostaCoffee

 Povrchové zušlechtění potisku laky

Další zahraniční osobností semináře byli zástupci společnosti Schmid Rhyner AGReto Ruckstuhl a do češtiny překládal jednatel společnosti v české republice Radovan Valtr. Tento švýcarský výrobce se specializuje na výrobu a vývoj vysoce kvalitních laků a laminačních lepidel bez obsahu rozpouštědel. UV-laky a lepidla jsou distribuována pod obchodní značkou WESSCO® a laky a lepidla na bázi vody pod obchodní značkou GALACRYL.

SpecialityOD_2016_0331_Schmid Rhyner AG_Reto Ruckstuhl

TOUCH & FEEL – „DOTEK SAMETU“

Toto zušlechtění potisku na dotek opravdu vyvolává pocit sametového povrchu a propůjčí obalu luxusní vzhled. Zaručuje vysokou transparentnost, dobrou oděruodolnost, dobrou potiskovatelnost a rychlé schnutí.

V rámci zastoupení pro Českou republiku a Slovensko se dodávky materiálu expedují z Hradce Králové a to do 24 hodin. Nabízí kromě odborného servisu a poradenství v oblasti aplikační technologie povrchového zušlechtění také testování v praxi a expertní rozbory v laboratoři švýcarského výrobce.

Virtuální 3D tisk

Společnnost se úspěšně věnuje vlastnímu výzkumu ve vytváření třírozměrné optické iluze použitím perleťových pigmentů Merck bez nutnosti měnit proces výseku nebo upravovat substrát. V příspěvku Lubomíra Svobody byl vysvětlen tento patentovaný tisk VE3D krok za krokem a každý účastník si odnesl velké množství ilustrativních vzorků

SpecialityOD_2016_0331_Svoboda

 Značky, symboly, piktogramy. Nová francouzská recyklační značka – TRIMAN

Vlado Volek, OBALOVÝ INSTITUT SYBA, vtáhl účastníky semináře do pestrého světa piktogramů značek a symbolů používaných na obalech. Značky, piktogramy obsahující šipu, či šipky v uzavřeném obrazci obvykle symbolizují recyklaci nebo v případě obalů spíše jejich recyklovatelnost, tj. schopnost poté co přestanou sloužit jako obaly a stanou se odpademu, býti opětovně zpracovány tak, že se z nich dají vyrobit nové výrobky uplatnitelné na trhu. U nás je zvykem používat trojúhelník tvořený plnými šipkami.. Němci například zejména obaly na bázi papíru s oblibou označují „dutým“ trojúhelníkem, trojúhelníkem na bázi Mobiho smyčky (Mobius loop). Paradoxem je, že tato vznikla v USA pro označení recyklovatelnosti plastů. Symbol CE značí, že výrobek splňuje příslušné právní požadavky EU na něj kladené. Značka CE může být umístěna na obalu výrobku, zásadně se touto značkou neoznačují obaly s jedinou výjimkou, kterou je obal „ztělesněná míra“. Například plastový kelímek s ryskou 0,2 l označující jmenovitý objem.

CE_konstrukce-2

Francie zavedla ve svém právním řádu (Code de l’environnement) s účinností od 1.1.2015 povinné značení vybraných produktů prodávaných pro domácnosti, respektive pro spotřebitele novým, dosud u nás neznámým recyklačním symbolem. Souvislosti, seznam určených produktů, odkazy na francouzský právní řád, provedení a příklady uvádí uživatelská příručka SIGNALÉTIQUE COMMUNE DE TRI TRIMAN, v anglickém provedení TRIMAN UNIFIED RECYCLING SIGNAGE AND MARKING SYSTEM.

Vize jednotného trhu dostává další ránu

Tento krok je v rozporu s budováním jednotného evropského trhu, může českým exportérům ztěžovat přístup na francouzský trh. Z dostupných informací se jeví, že tímto speciálním recyklačním symbolem (jinde v Evropě i mimo Evropu neznámým a nepoužívaným) musí být označeny obaly všech komodit zboží, které se může stát předmětem nákupu spotřebitelem (pro užití či spotřebu v domácnostech). To ohrožuje hladký export (přesněji přeshraniční dodávky v rámci jednotného evropského trhu) do Francie jak potravin, léčiv, nápojů (piva) i spotřebního zboží. Ilustrační obrázky v příručce napovídají, že do kategorie „postižených“ obalů patří i obaly potravin a nápojů.

Pojmová disharmonie pro francouzsku

V těchto nových předpisech a v příručce jsou používány pojmy (emballages ménagers; household packaging), které jsou odlišné od pojmů používaných ve směrnici o obalech a obalových odpadech 94/62/ES (l¢emballage de vente ou emballage primaire; sales packaging or primary packaging).

 Designéři, grafici vítáni

Stalo se již tradicí, že zejména grafikům a designérům pracujícím na volné noze nebo malým grafickým studiím je nabídnuta bezplatná účast. Je to celkem pragmatický přístup založený na vzájemném prospěchu ze zlepšené komunikace mezi tvůrčími pracovníky a průmyslem.

Zdroj: Syba